Khamis, 21 Ogos 2014

fenomena aneh sejak kebelakang ini



sejak kebelakang ini tempat gua memang ada satu fenomena aneh gua tak pasti sama ada ini kesan dari el nino dan el nina kerana fenomena aneh ini datang kedua duanya sekali ibaratnya macam ni cuaca yang tak  menentu kalau dulu cuaca kejap hujan kejap panas ia amat jarang berlaku tetapi kini ia hari hari berlaku

gua tak tau lah kalau gua je yang perasaan mengenai fenomena cuaca aneh ini  jika sebelum ini boleh di kaitkan dengan fenomena kepanasan global yang menyebabkan hujan asid  berpunca  dari pelepasan asap dari industri kilang dan sebagainya semasa itu sewaktu mendung pun rasa bahang





pelepasan asap industri kilang,pembakaran terbuka tanpa kawalan juga menempah malapetaka sebenarnya kerana asap yang di lepaskan adalah hasil dari bahan kimia yang boleh menyebabkan hujan asid,hujan asid bukanlah hujan yang baik ia adalah hujan yang boleh membawa kemudaratan kepada manusia

jadi gua tak pelik jika dalam masa selepas ini akan berlaku banjir besar seperti mana berlaku di kuantan pada tahun yang lalu penambahan hujan asid kerosakan ekosistem alam semulajadi boleh mengundang malapetaka jadi kat sini nak salahkan siapa ??? salah manusia tamak haloba




tertiba gua teringat dalam satu tazkirah yang gua dengar kata ustaz ni apabila manusia tidak amanah atau pecah amanah allah s.w.t  akan turunkan cuaca yang tidak menentu,apa yang jadi sekarang adakah benar ramai manusia kini tidak amanah ??? itu gua tak boleh nak agak

kalau boleh gua pun akan perbaiki mana yang rosak jika ada ketiadak amanah tanpa disedari,kekadang kawan  setugas punya hal pun kita terlibat terpesong melaksana amanah jadi kat sini amanah tu sebenarnya penting ia melibatkan intergriti dan altitude seseorang jika terlepas pandang nahas menanti




gua imbas  balik sejarah hidup gua masa tu dari pagi sampai petang gua tengok langit mendung je memang nyamanlah rasanya memang kelam je hari tu yang gua ingat masa tu hari jumaat kalau tak silaplah dan pada hari itulah gua dapat berita mengatakan jepun telah di landa gempar bumi dan tsunami yang sangat dasyat


jepun antara negara  yang maju tetapi lihatlah semasa mengejar kemajuan mereka terlupa ada perkara yang patut mereka jaga dan pelihara walaupun ada mesin yang serba canggih semua itu hancur dan hanyut ketika gempar bumi dan tsunami  ia kita mahukan kemajuan tetapi janganlah kita tamak dan rakus






AKHIR SEKALI JOM LAYAN LAGU A.C.A.B BERTAJUK BANGUN 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan