Selasa, 9 September 2014

syiah vs sunni




sebenarnya dah lama gua nak tulis pasal ni tapi sekarang baru gua boleh update mengenai syiah vs sunni  zaman  ni dah lah ramai yang jahil agama bila nak mendekati agama ada pulak perbezaan fahaman seperti fahaman islam mengenai pebezaan mazhab 


ada fahaman ahlu sunnah atau sunni  dan ada juga fahaman syiah itu tak termasuk fahaman wahabi lagi masing masing mengatakan mereka adalah benar ada pulak yang saling menunding jari mengatakan yang ni sesat yang ni terpesong yang ini jahat yang ini zalim 


kekadang meluat pulak gua baca dan dengar mengenai suasana hentam menghentam ini korang tengok jelah gambar kat atas tu contoh gambar  pasukan bolasepak perempuan korang tengok negara yang mengamalkan syiah yang dikatakan sesat tu dengan negara yang mengamal ahlu sunnah







di sebalik menunding satu  jari kepada orang lain sebenarnya telah menunding empat jari kepada diri sendiri benar atau tidak fahaman syiah itu sesat biarlah mereka terjun dengan labu labunya sebagai ahlu sunnah atau sunni di manakah tindakan kita supaya sunni tidak terpesong 

bagi pendapat gua ada jugak mereka yang mengaku berfahaman sunni terpesong contohnya minum arak,berzina,melakukan  khurafat paling dasyat menyembah berhala hidup dan menduakan allah s.w.t ia nyata telah berlakunya  syirik tanpa di sedari hal hal ini ramai di kalangan sunni tidak ambik tahu 


apabila ada golongan yang mengaji dari alif sampai ya nanti adalah mulut mengatakan yang ni ajaran sesat sebab takde belajar kat sekolah apa korang ingat ilmu agama islam yang di ajar di sekolah tu cukup alif sampai ya ke ??? ada jugak yang tak sampai hanya mengatakan perkara asas 


perkara asas pun ramai yang tak faham dan ambik tahu apa lagi yang di sebut dari alif sampai ya sedangkan alif dan ba pun masih ramai yang tak fahami sedangkan mereka mengaku mereka adalah umat islam dan berfahaman sunni jadi kat sini tak perlu bergaduh dan havoc menyelahkan pihak lain


gua bukan nak pertahankan syiah gua pun bukan aliran syiah apa yang gua belajar dan berguru sebelum ini pun di kalangan mereka yang berfahaman sunni gua hidup di kalangan mereka yang mengaku sunni di sebalik kekhilafan dalam sunni ada jugak sibuk dengan  kekhilafan syiah 


gua tak nafikan syiah makin berkembang di tanah melayu ni jenis fahaman syiah yang bagaimana yang di bawa ke tanah melayu tu gua tak pasti cuba gua nak bagi tahu kepada umat islam kat malaysia terutamanya yang lahir dari keluarga sunni membesar  dan belajar dengan ajaran sunni 


tak perlu lah menukar aliran dari berfahaman sunni ke fahaman syiah mahupun  wahabi kekalkan dengan fahaman sunni walaupun anda belajar di luar negara mana yang baik positif dari ajaran terbabit selagi tak berdosa tidak melanggar hukum tak salah kita nak ikut dan amalkan 


cuma satu masalah orang melayu yang berfahaman sunni ini ada kalanya mengangap budaya itu sebahagian daripada agama  mengangap budaya itu sebahagian daripada agama ternyata salah tetapi apa yang di lakukan seperti tahlil membaca surah yassin tidak salah bahkan mampu membeli pahala


SEBAGAI AHLU SUNAH PATUTNYA BUKAN KITA SIBUK CARI KESALAHAN FAHAMAN LAIN PATUTNYA KITA CARI KEKHILAFAN DALAM FAHAMAN SENDIRI 










Tiada ulasan:

Catat Ulasan