Khamis, 9 Jun 2011

rabbit kad rapid kl menyusahkan dan cekik darah rakyat !!!


rabbit kad yang harus di beli dengan harga rm5 *klik untuk besar*






sistem baru rapid kl yang menggunakan kad *klik untuk besar*




iklan komesial rapid kl mengenai rabbit kad


mesin reload rabbit kad yang di katakan menyusahkan pengguna *klik untuk besar*


penyentuh rabbit kad yang dikatakan kerap mengambil baki lebih dari tambang biasa *klik untuk besar*



prasarana negara berhad milik kementerian kewangan *klik untuk besar*http://www.prasarana.com.my/about/index.html




tax1 cara yang mencurigakan pengguna ,semasa reaload tanpa di sedari duit baki di dalam rabbit kad telah di tolak *klik untuk besar*


tax 2 baki minima bawah rm12 bermakna jika baki dalam rabbit kad tinggal rm12 anda akan anda akan di beri amaran untuk reaload *klik untuk besar*




tax 3 tiada keistimewaan harga untuk oku dan kanak kanak *klik untuk besar*

keluhan pengguna rabbit kad yang rasa tertipu *klik untuk besar*



tax4 caj tax akan di kenakan rm50 sen setiap kali reaload *klik untuk besar*




keluhan seorang ibu *klik untuk besar*


keluhan pengguna dengan sikap biadap pemandu bas rapid kl *klik untuk besar*


keluhan rakyat mengenai masalah anak untuk ke sekolah selepas sistem baru yang di perkenalkan oleh rapid kl atau syarikat prasarana negara berhad *klik untuk besar*


keluhan rakyat yang di paksa memberi rabbit kad rapid kl *klik untuk besar*


sistem rabbit kad rapid kl yang baru di perkenalkan yang dikatakan mudah sebenarnya menyusahkan rakyat dan pengguna sendiri ,sedia maklum pengangkutan awam adalah milik rakyat malaysia tanpa mengira status dan latar berlakang,tetapi sistem baru ini menyusahkan


mana tidaknya sebagai rakyat malaysia berhak menaiki pengangkutan awam menggunakan wang tunai tanpa paksaan membeli sistem rabbit kad rapid kl yang baru di pekenalkan ini,ternyata rakyat biasa telah di tekan dan di sedut oleh pentadbiran yang cekik darah rakyat


ternyata sistem baru bas rapid kl ini telah memperkosa hak pengguna dan hak rakyat malaysia yang ingin menggunakan pengangkutan awam,sudahlah memaksa individu untuk membeli sekeping kad yang di kenali sebagai rabbit kad, jika enggan rakyat akan di halau dari naiki bas


itu satu kekejaman dan penindasan yang terang dalam negara kita,bukan sahaja itu sikap biadap pembantu bas rapid kl sungguh kurang ajar apabila sanggup menghalau rakyat malaysia yang ingin menaiki bas rapid kl tanpa mengira umur dan latar berlakang jikalau tiada rabbit kad


mereka juga memaksa pengguna membeli rabbit kad yang berharga rm5 tidak termasuk nilai baki di dalam rabbit kad ,malah pengguna terpaksa menambah nilai rabbit kad di atas rm12 jika tidak rabbit kad mereka akan di beri amaran oleh mesin pengesan di dalam bas rapid kl


sedangkan pengguna hanya mahukan laluan sehala yang hanya kenakan bayaran rm1,oleh kerana di paksa dan mengelak dari di tindas atau di halau oleh pemandu bas rapid kl ,pengguna terpaksa membeli rabbit termasuk kos tambah nilai dengan kos harga rm20


kos rm20 ternyata lebih mahal dari menaiki teksi,sedangkan pengguna tidak selalu menaiki pekhidmatan rapid kl terutamanya orang luar dari lembah klang,ternyata kebebasan hak rakyat yang ingin menaiki pengangkutan awam bas rapid kl telah di sekat secara kejam dan ala kapitalis



ternyata sistem kapitalis yang di gunakan dalam rabbit kad rapid kl menyusah dan menekan hak rakyat malaysia,lebih parah para pelajar sekolah juga tidak terkecuali terkena tempias yang memaksa membeli rabbit kad atau membuat kad pelajar yang di luar daerah


ia ternyata menyusahkan ibubapa yang sibuk bekerja ia juga salah satu perkara menyusahkan rakyat yang ingin bekerja mencari rezeki tertambah beban menampung pengangkutan anak anak ke sekolah keluhan itu boleh di lihat di corong corong blog peribadi


seperti sedia maklum kepada umum rapid kl ini milik syarikat prasarana negara berhad yang juga di bawah kementerian kewangan,menteri kini adalah dato seri najib tun razak yang juga perdana menteri malaysia,yang menghairan di manakah slogan rakyat di dahulukan ????



ternyata slogan itu telah bertukar menjadi rakyat kena dulu,kini rakyat malaysia telah di sekat kebebasan untuk menaiki pengangkutan awam rapid kl apabila sistem paksaan dan peras ugut ala kapitalis telah di gunakan oleh beliau semenjak memegang jawatan kementerian kewangan


selain telah memperkosa hak sebagai pengguna dan status warga negara malaysia ia juga telah menjalankan sistem melawan tuan(tuan adalah rakyat yang membayar cukai) kerajaan adalah pekerja untuk rakyat) hasil duit rakyat dari membayar cukai untuk pengangkutan awam


telah di balas dengan dengan kejam,umpama sebuah kereta itu milik kita ,pemandu itu adalah pekerja kita tiba-tiba pemandu yang kita bayar gajinya peras ugut meminta bayaran selain kos minyak kereta kepada kita,bukankah itu satu tindakan kurang ajar,biadap dan ala samseng


ini satu kekejaman secara halus yang di buat oleh kerajaan umno barisan nasional kepada rakyat yang menaiki pengangkutan awam,bukan sahaja yang berkenderaan sendiri menjadimangsa malah pengguna pengangkutan awam juga turut menjadi mangsa rakus kapitalis cekik darah


setujukah anda apabila kos pengangkutan dari cukai rakyat,telah di caj secara melampau,sedangkan kos pengangkutan awam hasil dari anda sendiri sebagai rakyat yang membayar cukai ,cukuplah anda membayar kos minyak dan baikpulih


kini anda sebagai rakyat malaysia telah di paksa untuk membayar untuk memenuhkan poket sang kapitalis yang menggunakan sistem hasil cukai rakyat,perkara ini sungguh kurang ajar dan kejam kebanyakan pengguna telah rasa tertindas di negara sendiri



sebelum sistem kapitalis rabbit kad rapid kl yang harganya lebih mahal dari teksi di laksana di pulau pinang rakyat harus bangkit bersuara sebelum anda di tindas dengan penuh rakus dan sesuka hati mereka yang mengikut sistem kapitalis yang ternyata haru biru dan menyusahkan





b99:mungkin tulisan di atas ini ada maksud tersirat ia di ambil di dalam bas rapid penang di petik dalam sebuah blog yang *berbunyi puki mak abdullah badawi bela hantu raya*,sebelum ini jawatan menteri kewangan di pegang oleh abdullah badawi dan syarikat prasarana negara berhad di bawah beliau sebelum tampuk kepimpinan di ambil alih oleh najib razak sebagai menteri kewangan dan perdana menteri


sistem kapitalis ini harus di hentikan sebelum ia merebak di seluruh malaysia,sistem kapitalis yang di hujudkan oleh syarikat prasarana berhad yang di gunakan dalam sistem rabbit kad rapid kl ternyata tidak mengikut ajaran islam,islam tidak mengajar umatnya berniaga dengan nilai reload malah islam mengalakan umatnya berniaga jual beli secara tunai menggunakan matawang yangboleh dilihat dan pegang





Lima Pilar Muamalat yang harus di baca oleh syarikat prasarana berhad dan menteri kewangan jikalau mereka benar benar islam(Perdagangan Islam)
Ada 5 pilar Perdagangan Islam yang saling melengkapi yaitu


1. DINAR DAN DIRHAM ISLAM
Sejarah mencatat, ketika Rasulullah SAW tiba di Madinah, pada tanggal 12 Rabiul Awal tahun 1 Hijriah, beliau menetapkan suatu tempat untuk didirikan Masjid (Masjid Nabawi). Kemudian kebijakan kedua, Rasulullah SAW mendirikan pasar Baqi al Zubair. Dan kebijakan ketiga Rasulullah SAW menetapkan timbangan dan takaran, serta menetapkan standar Dirham dan Dinar.

wang yang ditetapkan oleh Rasulullah SAW pada bulan ke 8 tahun 1 Hijriah, adalah: Dinar cetakan Hiraklius untuk 1 mitsqal Dinar Islam (1 Dinar=4,25 gr emas 22 karat) dan Dirham Nabawi 14 qirat (1 dirham=2,975 gr perak murni).

2. PASAR ISLAM
Beliau SAW memerintahkan dengan tegas bahwa lokasi pasar merupakan tempat yang bebas dimasuki oleh semua orang (siapa yang datang lebih dulu maka bisa menempati posisi yang diinginkan), tanpa ada pembagian (seperti toko) dan tidak terdapat pajak, retribusi atau sewa yang harus dibebankan.

Para pedagang di pasar Islam diwajibkan mengetahui tentang riba dan fiqih dagang. Untuk mengawasi pasar agar tidak terjadi penyimpangan seperti barang haram, pengurangan timbangan, sumpah palsu, berdusta, penimbunan, manipulasi harga dan lain-lain maka diangkatlah muhtasib (pengawas pasar)

Pasar terbuka dalam konteks kekinian, tentu saja, tidak lalu berarti sekadar mengembalikan pasar-pasar tradisional yang sumpek dan kumuh, tetapi pasar-pasar dengan sarana niaga yang memadai, pergudangan, perparkiran, sarana komunikasi dan fasilitas-fasilitas pendukung lainnya tetapi terbuka bagi umum.


3. KARAVAN ISLAM (PEDAGANG KELILING)
Sepanjang sejarah Islam para pedagang selalu bergerak bebas, sendiri-sendiri maupun dalam kafilah-kafilah dagang (Karavan), dari satu pasar terbuka ke pasar terbuka lainnya. Bahkan, pasar-pasar itu pun selalu bergerak yang dicerminkan dari nama-namanya: suq al-ahad di Damaskus, suq al-thalatha di Baghdad, suq al-arba'adi Maswil, suq al-khamis di Fez dan Marakesh.

Ciri Pasar Islam yang paling terkenal adalah karavannya, sedang karavan tidak akan ada tanpa tempat untuk berdagang. Pasar adalah permata untuk setiap kota Islam. Setelah runtuhnya kekhalifahan, tata cara waqaf dari pasar hancur dan harta miliknya dijual.

Walaupun harta waqaf tidak dapat dijual, tetapi sudah menjadi kebijakan dari penguasa kolonial untuk menghancurkan waqaf secara sistematis. Hasilnya adalah akhir dari Pasar Islam, lumpuhnya perdagangan dan secara alami merupakan akhir dari karavan.

Membangun kembali karavan tidak lalu menghidupkan kembali kabilah-kabilah berunta, tetapi delegasi-delegasi pedagang, dengan kapal-kapal dagang, peti kemas bergerak, truk, mobil dan motor yang bisa berpindah dari satu pasar terbuka ke pasar terbuka lainnya.

Yang paling fundamental untuk dimengerti dari sebuah karavan adalah wataknya yang terbuka bagi setiap investor, sepanjang ada kesepakatan antara mereka dengan agen-pedagang. Maka, sebuah karavan dapat berukuran kecil, beberapa dirham saja, atau sangat besar, mencapai ribuan dinar.

Karavan bisa melibatkan kontrak kemitraan dagang antara dua orang (satu pedagang dan satu investor) atau puluhan orang (satu agen dan banyak investor). Dalam ukuran tradisional, kalau mau dilihat dari jumlah unta yang terlibat dalam sebuah karavan juga bisa : di Mekah dulu sebuah karavan bisa terdiri atas ratusan, bahkan ribuan ekor unta.

Muhammad Haekal, dalam bukunya Sejarah Hidup Muhammad Saw menyebutkan bahwa omset Karavan Mekah di masa awal Rasulullah Saw mencapai 250 ribu dinar per tahun.

Praktis semua warga Mekah ketika itu terlibat dalam pembiayaan karavan. Karavan milik Utsman bin Affan sendiri saja, ketika tiba dari Syam pada suatu kali, berjumlah 1000 ekor unta. Satu Karavan, adakalanya berangkat dengan 2000 ekor unta, dengan muatan senilai 50 ribu dinar.


4. PAGUYUBAN ISLAM
Paguyuban merupakan oganisasi dari para produsen atau pekerja ahli. Kita mulai dengan pekerjaan yang sudah terbukti ada dan kita ubah hubungan antara pegawai dan majikan. Dalam paguyuban majikan dalam perdagangan menerima beberapa orang untuk magang sehingga bisa membantu sekaligus belajar.

Hubungan ini lebih daripada sekedar gaji, pemagang diajari untuk menjadi seorang majikan. Ketika saatnya tiba, sang majikan memberikan reputasinya, ijin untuk menggunakan peralatannya, pelanggannya, pengetahuannya, ruang kerjanya kepada pemagang atau sekelompok pemagang untuk mulai mandiri. Jadi kita menghasilkan usaha baru tanpa si pemagang harus pergi dan meminjam untuk membeli peralatan, ruang kerja, menarik pelanggan, promosi supaya dikenal, dll.

Dengan sistem seperti ini bisa dengan cepat menggandakan usahanya. Paguyuban mendorong orang yang bekerja memberikan pemecahan kepada orang yang tidak bekerja dan melepaskan kebutuhan modal dari rentenir.


5. PERJANJIAN ISLAM
Dalam perdagangannya digunakan bentuk perjanjian yang sesuai syar’i sehingga melindungi keadilan dalam hak dan kewajiban masing-masing pihak. Kontrak atau perjanjian yang diberlakukan dalam sebuah karavan adalah kontrak kemitraan dagang qirad atau mudharabah. Syarat pertama qirad adalah ia hanya sah dilakukan dalam dinar atau dirham, bukan dalam bentuk lain.

Pembagian keuntungan tergantung kesepakatan dan kontrak qirad tidak mengenal batas waktu, sepenuhnya berdasarkan pada siklus perdagangan yang bersangkutan.

Perdagangan Islam meningkatkan masyarakat dengan meningkatkan kemampuan orang-orang kepada potensi ekonomi mereka yang tertinggi, menawarkan kemudahan yang sama pada setiap orang untuk memasuki jaringan bisnis dalam kondisi seimbang dan adil.

Sampai abad ke-15, Muslim sepenuhnya mendominasi perdagangan dunia. Sejak saat itulah orang-orang kafir mulai mengambil alih dengan muslihat riba. Sebagai umat Islam, mari kita tegakkan kembali lima pilar perdagangan Islam dan yang paling penting adalah mengembalikan barakah dan ridha Allah Swt

Tiada ulasan:

Catat Ulasan