Selasa, 2 Februari 2010

perkhidmatan komuter harus menaik taraf





perkhidmatan komuter harus di naik taraf dengan segera,ini di sebabkan parasana penumpang semakin bertambah hari demi hari bulan demi bulan, dari dulu lagi b99 melihat tiada perubahan yang di buat oleh pihak ktm komuter untuk satu tranfomasi dalam perkhidmatan aliran ringan di malaysia, apa yang di lihat penampakan tren bundle dari luar negara di sembur cat baru


mengenai perkara ini b99 juga tahu pihak ktm komuter juga tahu perkhidmatan nya saban hari sesak di landa kebanjiran manusia yangmenggunakan perkhidmatan nya setiap hari, apakah langkah ktm komuter untuk menyelesaikan kebanjiran penumpang yang ramai saban hari, setiap hari waktu-waktu puncak di dalam tren komuter semestinya macam tin ikan sadin


akibat kesesakan macam-macam perkara akan berlaku, tidak nampak sistem keselamatan di pasang selain daripada sistem aliran landasan tren, boleh di bayangkan akibat melanggar kapisiti had penumpang dan menglanggar kuasa alam tak pelik jika ada tragedi yang bakal berlaku


cuba bayangkan jika anda di dalam tren penumpang yang penuh umpama di dalam tin sadin berlaku nya tragedi pastinya angka maut akan meningkat, adakah kapisiti had penumpang di kaji kestabilan nya oleh phak ktm komuter??? saban hari rakyat yang menggunakan perkhidmatan ini yang menanggung sengsara sedangkan perkhidmatan ini bukan nya percuma


adakah bajet untuk menaik taraf itu tiada ??? sedangkan beribu-ribu penumpang menjejaki tren ktm komuter setiap hari, jika anda menggunakan ktm komuter pada waktu puncak dan cuti sabtu dan ahad pastinya anda dapat melihat bertapa ramai nya manusia menggunakan perkhidmatan ktm komuter setuasi ini bukan hanya berlaku pada hari perayaan dan cuti umum sahaja perkara ini belaku pada setiap hari, antara punya nya ialah


waktu ketibaan tren ktm komuter selalu nya lambat untuk kunjung tiba, masalah itu berlaku sudah berkurun lama, hanya orang yang menggunakan pekhidmatan ini sahaja tahu azab sebagai penumpang ktm komuter setiap hari terutama nya waktu puncak


b99 tahu perkara ini boleh di atasi, tetapi mengapa pihak mereka tidak mengatasi masalah ini, ini bukan cerita kosong dan cerita bohong tetapi ini la realiti yang berlaku setiap hari



perkara yang selalu terjadi


tren anda akan tiba lagi 4 minit, selepas 4 minit tidak kunjung tiba selalunya 4 minit itu akan di tambah 4 minit atau 5 minit

4+4= 8, 8 minit jika tidak muncul masa akan di tambah dan bertambah lagi extra time seperti perlawanan bolasepak , itu masa kerapkali belaku


dalam setiap saat juga penumpang akan bertambah dalam 10 orang, cuba bayangkan jika masa itu tertunggak ??? ibarat membina empangan di landasan jangan suatu hari nanti empangan manusia itu pecah baru nak ambik iktibar dari tragedi



idea b99 untuk pihak ktm komuter


sediakan penambahan tren ktm komuter di setiap destinasi dalam 5 atau 4 tren dalam perjalanan 1 aliran terutama nya pada waktu puncak

tepati masa perjalanan agar dapat mengelak kesesakan penumpang

sediakan ruang kabin tren hanya untuk penumpang berdiri agar ruang tren tidak sempit untuk penumpang berdiri terutamanya destinasi bandar ke bandar, selalu nya penumpang bandar ke bandar tidak beberapa lama singgah di dalam tren


menyediakan 1 kabin tren untuk golongan oku sahaja (mesra oku)


di semua stesen destinasi laluan ktm komuter merupakan kawasan padat penduduk jika tidak di naik taraf kebanjiran pengguna akan terus akan berlaku,b99 mengharapkan kepada pihak ktm komuter naik taraf perkhidmatan dengan jelas agar kita setaraf dengan wawasan 2020, apa yang di ceritakan oleh orang ramai itu ukan 1 rekaaan itu ala benar, tiada benar melainkan benar, perkhidmatan yang berkualiti orang ramai selesa hati

Tiada ulasan:

Catat Ulasan